Record aantal online opleidingen bij de VDAB tijdens coronacrisis

Door Allessia Claes op 18 september 2020

Uit het antwoord op een parlementaire vraag van Vlaams Volksvertegenwoordiger Allessia Claes (N-VA) blijkt dat er tijdens de maanden maart en april bijna 50.000 cursisten een online leermodule volgden op de website van de VDAB. Claes: “Dat leertrajecten laagdrempeliger worden is een opportuniteit om een mentaliteitswijziging te realiseren bij de Vlaming, zodat levenslang leren en persoonlijke ontwikkeling evident zijn. De wereld evolueert immers razendsnel en bovendien biedt levenslang leren werknemers meer loopbaanmogelijkheden.”

Op 16 maart, bij het begin van de coronacrisis en de lockdown light, stelde de VDAB zijn online aanbod gratis ter beschikking. Tegelijkertijd lanceerde de VDAB een informatiecampagne op de sociale media. De campagne bereikte via diverse kanalen meer dan 5 miljoen Vlamingen tussen 20 en 45 jaar en ruim 9.000 Vlamingen klikten door naar de pagina’s van de online opleidingen op de website van de VDAB. Deze strategie had duidelijk succes. In de maand maart werden er maar liefst 20.584 online opleidingen gevolgd. Tijdens de maand april steeg dit aantal zelfs nog tot 29.301.

De meest populaire opleidingen waren de toepassingen van Microsoft Office zoals Word, Excel en PowerPoint, boekhouden en de taalopleidingen zoals Frans, Engels en Duits. Opmerkelijk is dat maar liefst 806 Vlamingen tijdens de maanden maart en april de opleiding Artificiële Intelligentie volgden.

Extra middelen voor online opleidingen

In het Vlaams Parlement maakte de Minister van Werk reeds het extra aanbod op het online leerplatform van VDAB bekend. Om op korte termijn het online leerplatform uit te breiden, maar ook om het te verbeteren, werd 4 miljoen euro vrijgemaakt.   

“Tijdens de coronacrisis werden steeds meer werknemers vertrouwd met digitalisering. Dat geldt uiteraard voor vergaderen, maar ook op vlak van leren. Mensen leerden de noodzaak en/of de voordelen kennen van e-learning. Denk ook aan alle werknemers en werkzoekenden voor wie klassieke ‘klassikale’ opleidingen uiteraard geen optie meer waren. Denk specifiek aan onze helden in de zorg die via webinars nieuwe medische competenties rond infectiepreventie moesten verwerven. Dat leertrajecten laagdrempeliger worden is een opportuniteit om een mentaliteitswijziging te realiseren bij de Vlaming, zodat levenslang leren en persoonlijke ontwikkeling evident zijn. Ik hoop dan ook dat we deze positieve evolutie kunnen vasthouden. Levenslang leren is een absolute noodzaak. De wereld evolueert immers razendsnel en bovendien biedt levenslang leren werknemers meer loopbaanmogelijkheden.”, besluit Claes.

Hoe waardevol vond je dit artikel?

Geef hier je persoonlijke score in
De gemiddelde score is